За даними ІА «АПК-ІНФОРМ», прийняте Верховною Радою України рішення про введення експортного мита на ріпак у розмірі 10% спровокувало зниження цін на внутрішньому ринку даної олійної культури як з боку переробників, так і з боку експортерів та сповільнило темпи торгівлі, що й так були невисокими. При цьому, як зазначають учасники ринку, залежно від дати підписання законопроєкту президентом України, скоріш за все, мита почнуть діяти або з 1 серпня, або з 1 вересня.
«Однак варто зазначити, що навіть якщо мита почнуть діяти все ж пізніше, а саме 1 вересня, то суттєвого приросту експорту даної олійної в липні-серпні ми можемо не побачити», – зазначають аналітики агентства.
Так, після прийняття правок ціни експортерів на внутрішньому ринку знизилися в середньому на 500-600 грн/т, до 23000-24300 грн/т EXW, а подекуди і нижче, але задля активізації торгівлі експортери, найімовірніше, будуть вимушені знову підвищувати ціни.
При цьому через майже повну відсутність фізичної пропозиції ріпаку на ринку фактично компанії були готові закуповувати сировину за цінами, сформованими до прийняття правок.
Згідно з оперативними даними, експорт ріпаку в липні все ще не здійснювався.
Факторами підтримки цін будуть виступати:
- відставання збирання даної культури в Україні та нижча врожайність;
- очікуваний нижчий урожай ріпаку;
- стримана реалізація даної культури аграріями та ін.
Крім того, спостерігається збереження високого імпортного попиту та зміцнення валютних цін на ріпак у порту.
Щодо підвищення попиту з боку заводів, то варто відзначити, що переробкою ріпаку планують займатися низка великих компаній, однак обсяги переробки, ймовірно, не перевищать показники попередніх двох сезонів.
«Згідно з нашим опитуванням, переробкою олійної планують займатися не всі компанії, що мали такі плани з весни навіть з огляду на запровадження експортного мита. Основною причиною залишається невисокий попит на ріпакову олію та шрот, зокрема з ЄС, оскільки в Євросоюзі в п. р. очікується збільшення власного виробництва та переробки даної олійної, а доступ до китайського ринку залишається обмеженим. Як наслідок, багато компаній поки що займають позицію очікування до стабілізації ситуації на ринку», – резюмували аналітики.