В кінці 2024 року для українських аграріїв проблемним залишається питання логістики – як суходолом, так і на морі, а також брак робітників. Про це повідомляє AGROPOLIT з посиланням на УНІАН.
Експерти зазначають, що Україна залежна від світових ринків, але експортери несуть додаткові логістичні витрати у вигляді фрахту і страхування кораблів та вантажів, які заходять до портів. Є тенденція до поступового зниження ставок, але вони все ще далекі від довоєнних показників.
У 2023 році ставки доходили до $70 на т, а зараз – $38 – 44 на т вантажу. Зазначений показник приблизно вдвічі менший, ніж у минулому. Зараз ставки вищі на 20%, ніж до війни. Фрахт – це відображення того, як йде потік кораблів. Якщо безпекова ситуація стабільна – ставки фрахту та страхування знижуються.
Експорт збільшується, проте маржа та прибутковість аграрного бізнесу все ще нижчі, ніж до повномасштабної війни, хоча й вищі, ніж 2022 року. Прибутки зараз найбільше хвилюють українських аграріїв, а це питання залишається проблемним, навіть попри збільшення зовнішніх продажів.
Ще одним стратегічним викликом експерти називають масову мобілізацію і брак робітників. По мобілізації – відсутній алгоритм, якій давав би можливість планувати свою діяльність хоча б на рік вперед.